این نوع آسانسور های پیشرفته مناسب مناطقی هستند که همواره با مشکل قطعی برق مواجه اند. غالبا سرچشمه ی شکل های گوناگون انرژی (به طور مثال جریان آب، باد، جزر و مد ، سوخت های فسیلی) 

(به طور مثال جریان آب، باد، جزر و مد ، سوخت های فسیلی) که مورد استفاده قرار می گیرند انرژی خورشیدی می باشد. امروزه سوخت های فسیلی رو به پایان بوده و همچنین انرژی هایی همچون جریان آب، باد و غیره توانایی تامین انرژی مصرفی جهان را ندارند. حدودا ۵/۴ بیلیون سال از تولد این گوی آتشین گذشته و تا ۵ میلیارد سال آینده نیز می توان از آن به عنوان یک منبع عظیم انرژی استفاده نمود. هزینه ای جهت کشف، استخراج، انتقال و ذخیره انرژی خورشیدی (به دلیل تابش خورشید که رایگان بوده و تمامی زمین را در بر گرفته است)پرداخته نمی شود.

در نقاط مختلف جهان میزان تابش انرژی خورشیدی متفاوت بوده و بیش ترین میزان انرژی در کمربند خورشیدی زمین می باشد. یک ساعت انرژی تابشی خورشید به زمین معادل با مصرف یک ساله انرژی کل مردم جهان می باشد. در صورتی که یک درصد از صحراهای جهان مختص به تاسیس نیروگاه های خورشیدی باشد، با تابش یک ساعته ی خورشید برق سالانه جهان تامین می شود. به گفته متخصصان، کشور ایران در نواحی پر تابشی واقع بوده و دارای بیش از ۳۰۰ روز آفتابی (در دو سوم آن) با متوسط تابش ۵/۵-۵/۴ کیلو وات ساعت بر متر مربع جزو یکی از کشورهای با پتانسیل بالا (مرتبط با انرژی خورشیدی) است. برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی ادا می کنند که ایران در صورت استفاده از مناطق بیابانی خود (جهت دریافت انرژی تابشی) توانایی تامین انرژی مورد نیاز بخش های عمده ای را داشته و در زمینه صدور انرژی برق می تواند فعال باشد.

موارد استفاده انرژی خورشیدی به شرح ذیل می باشد:

  • به وسیله تجهیزاتی همچون فتوولتائیک پرتوهای خورشیدی را به طور مستقیم به الکتریسیته تبدیل می نمایند.
  • انرژی حرارتی خورشید برای مصارف نیروگاه ها
  • انرژی حرارتی خورشید برای مصارف خانگی
  • انرژی حرارتی خورشید برای مصارف صنعتی

مزایای آسانسور های خورشیدی

  • صرفه جویی ۷۵% در هزینه های مصرفی انرژی الکتریکی
  • بهبود محیط زیست – با استفاده از انرژی های سبز در ساختمان ها
  • آسانسور با استفاده از انرژی الکتریکی بیش از ۲۰ سال  به صورت رایگان به کار خود ادامه خواهد داد.
  • بازگشت هزینه سیستم آسانسورهای خورشیدی حدودا ۶ سال می باشد.

فعالیت تیم های تحقیقاتی در راستای استفاده از این انرژی منحصر به فرد در صنعت آسانسور منجر به طراحی آسانسور خورشیدی گردیده و اکنون این نوع آوری همگام با شرکت های شناخته شده در سطح بین الملل نظیر آسانسور خورشیدی شیندلر (ساخت Schindler آمریکا و کانادا) به دنیای صنعت آسانسور در ایران قابل عرضه است. پروژه های راه اندازی شده در ایران و افغانستان از نتایج عملی  و در حال بهره برداری این تحقیقات است.