نصب و راه اندازی آسانسور های با سرعت بالاتر از ۱/۶ متر بر ثانیه در ایران پیش از این فقط توسط شرکت های خارجی طراحی و اجرا می شد اما اکنون امکان راه اندازی و نصب آسانسورهای اسمبلی ایرانی با سرعت ۲ ، ۲/۵ و حتی ۳ متر بر ثانیه نیز میسر است.

موتور گیرلس ، سیستم کنترل فرمان ، ریل های راهنما ، کفشک های راهنما ، پاراشوت و گاورنر در کنار سایر قطعات مهمترین ایفا کنندگان نقش در سرعت های بالا می باشند. موتورهای گیرلس EMF ساخت آلمان (LiProKa) و همچنین موتورهای Ziehl Abegg ساخت آلمان به راحتی و بدون تنش این سرعت ها را فراهم می سازند. (Roller Guide Shoes) نیز هدایت کابین آسانسور مورد بعدی طراحی و ابداع سیستم کنترلی است که قادر به مدیریت و کنترل چنین سرعتی باشد.

در حقیقت سیستم کنترل فرمان در کنار تحلیل پارامترهای مختلف آسانسور قادر به تنظیم سرعت در قسمت های مختلف مسیر باشد. به عبارت دیگر اگر قرار باشد آسانسور یک طبقه جابجا شود سرعت ماکزیمم آن ۰/۸ متر بر ثانیه باشد و اگر دو طبقه جابجا شود ماکزیمم سرعت ۱/۶ متر بر ثانیه و همینطور ۲ متر بر ثانیه تا اینکه سرانجام به سرعت های نهایی ۲/۵ و ۳ متر بر ثانیه دست یاب  افزایش تدریجی سرعت به این دلیل است که آسانسور هنگام start و stop به کابین و مسافران درون آن شوک وارد نکند. که باید با تعداد طبقاتی که آسانسور طی می کند متناسب باشد و تحلیل آن توسط تابلو فرمان بر اساس طول مسیر صورت می گیرد.

در گذشته اطلاعات از طریق سنسور آهنربا در داخل چاه دریافت می گردید و به همین دلیل دستیابی به سرعت های بالاتر از ۱/۶ متر بر ثانیه امکان پذیر نبود.